Gletsjer bezoek - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu Gletsjer bezoek - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Toon en Ellie Verdiesen - WaarBenJij.nu

Gletsjer bezoek

Door: Toon

Blijf op de hoogte en volg Toon en Ellie

02 Juli 2014 | Noorwegen, Kaupanger

Voor vandaag een gletsjerwandeling geboekt.Dus op tijd opstaan om 09.00 uur in de auto te stappen om om 1000 uur te starten, dus om 07.30 op. We hadden geen wekker meegenomen maar gelukkig ging om 06.30 het rookalarm af dus we waren ruim op tijd. Voor eenieder te doen, met een speedboot over een meertje naar de gletsjer een gletsjerwandeling van 1 1/2 uur en weer terug. Toen ik bij de informatieavond hoorde dat het geheel ongeveer 6 uur zou duren had ik al argwaan gekregen. En terecht! vanwege de lage waterstand in het meertje kon de speedboot dus niet zover en werd de wandeling erheen een ietsjepietsje langer.Een anderhalf uur later na zonder roltrap en langs (1/2) voetsmalle richels waar wel een touw was opgehangen om je aan vast te houden, over niet platte stenen van divers model en formaat door stroompjes huppen en over wat amateuristisch in elkaar geflanste bruggetjes over snelstromende bredere stroompjes omhoog te zijn gelopen/klautert bij de gletsjer aangekomen. Onderweg nog even bij een tent gestopt voor een pauze en de verstrekking van materialen ter voorkoming van vroegtijdig overlijden, zoals ijsijzers voor onder je schoenen, een ijspik als wandelstok en om in het ijs te slaan voor als je naar beneden zou storten en een klimbroek?????Na eerst nog even wat loopinstructie en aanwijzingen om de barre tocht te overleven de gletsjer op. Na de zwakke knieën van vorige keer, kreeg El nu echter knikkende knieën toen we de gletsjer opgingen en is door de gids terug begeleid naar beneden. Wel heel erg jammer want ze heeft zo een prachtig schouwspel gemist zoals jullie uit de foto's wellicht kunnen opmaken. Maar ze heeft beneden een beetje uit kunnen rusten en mooie foto's van ons op de gletsjer kunnen maken. Over de wandeling terug hoef ik niet uit te wijden....hetzelfde andersom. Maar toen we weer lekker in de auto zaten op de terugweg toch met een zeer tevreden gevoel genoten van het moois dat we gezien hebben. En natuurlijk trots op een sportprestatie van formaat. Zo... en nu op de bank, morgen is het een rustdag.

• 02 Juli 2014 - 20:37

Sjors :

Zo dat klinkt echt super! Ben jaloers op jullie!

• 02 Juli 2014 - 21:09

Kriss:

Barre tocht, maar wel de moeite waard zo te zien. Rust lekker uit morgen!

• 02 Juli 2014 - 21:24

Toon En Ellie Verdiesen:

Ja we hebben genoten, maar ik ben echt (ellie) helemaal op!

• 03 Juli 2014 - 08:43

Vincent Wijnands:

Maar je hebt het wel gedaan mams! Weer een ervaring rijker.
    Ziet er geweldig uit. Geniet van de rustdag. Ik ga van mijn laatste werkdag genieten :-)

• 03 Juli 2014 - 08:52

Bart En Els:

Zo kom je toch voor een aardige verrassing te staan en krijg je een mooie maar inspannende tocht voor je kiezen en dan ben je nog niet eens op de gletsjer. Knap hoor Ellie dat je dat al gedaan hebt! Ik (Els) weet ook niet of ik de gletsjer op zou durven, lijkt me toch aardag eng.... Maar wel een unieke ervaring en die kunnen wij vanaf onze luie stoel fijn meebeleven dankzij jullie mooie foto's. Rust lekker uit vandaag en dan kun je morgen weer op pad voor een nieuw avontuur. Groetjes van ons.

• 04 Juli 2014 - 12:20

Tonnie:

lekker uit gerust hoop ik .maar geweldig zeg,l mooi ook.